מִבְזְקֵי נְגִישׁוּת

כפתור נגישות

כפתור נגישות

בעידן הדיגיטלי של היום, האינטרנט הפך לחלק משמעותי מחיי היומיום שלנו. אנו מסתמכים עליו למידע, תקשורת, בידור ועוד. לכן, חיוני שאתרי אינטרנט יהיו נגישים לכולם, כולל לאנשים עם מוגבלויות. על מנת שאנשים עם מוגבלויות שונות יוכלו לנווט ולקיים אינטראקציה באינטרנט בקלות וביעילות דרוש כפתור נגישות.

הכרת כפתורי נגישות

כפתור נגישות הוא רכיב ממשק משתמש המספק למשתמשים אפשרויות להתאים את מראה האתר והפונקציונליות שלו כך שיתאימו טוב יותר לצרכיהם. הוא מיוצג בדרך כלל על ידי סמל, הדומה לעתים קרובות לכיסא גלגלים, שניתן ללחוץ עליו או להקיש עליו כדי לחשוף תפריט של תכונות נגישות. המטרה העיקרית של כפתור נגישות היא לשפר את חוויית המשתמש עבור אנשים עם מוגבלויות על-ידי הצעת מגוון אפשרויות התאמה אישית העונות על הדרישות הספציפיות שלהם.

סוגי תכונות בכפתור נגישות 

קיימים מספר סוגים של תכונות נגישות שניתן לכלול בכפתור נגישות להלן כמה דוגמאות נפוצות:

שינוי גודל גופן: תכונה זו מאפשרת למשתמשים להגדיל או להקטין את גודל הטקסט באתר כדי להפוך אותו לקריא יותר. זה יכול להיות מועיל במיוחד עבור אנשים עם ליקויי ראייה, כגון ראייה ירודה או ניוון מקולרי הקשור לגיל.

התאמת ניגודיות צבעים: תכונה זו מאפשרת למשתמשים לשנות את ניגודיות הצבעים בין הטקסט לרקע, מה שמקל על קריאת התוכן. הגדרות ניגודיות גבוהה יכולות להועיל לאנשים עם ליקויים בראיית צבעים או ליקויי ראייה אחרים.

יכולות טקסט לדיבור: פונקציונליות זו ממירה את הטקסט באתר למילים מדוברות, ומאפשרת למשתמשים להאזין לתוכן במקום לקרוא אותו. זה יכול להיות יתרון עבור אנשים עם דיסלקציה, ליקויים קוגניטיביים, או עיוורים או לקויי ראייה.

ניווט באמצעות מקלדת: תכונה זו מאפשרת למשתמשים לנווט באתר באמצעות המקלדת שלהם בלבד, ללא צורך בקלט עכבר או מגע. זה יכול להועיל לאנשים עם ליקויים מוטוריים או לאלה המסתמכים על שיטות קלט חלופיות, כגון התקני מתג או תוכנת זיהוי קול.

למי מיועד כפתור הנגישות?

כפתורי הנגישות יכולים לשפר משמעותית את חוויית הגלישה עבור משתמשים עם מוגבלויות שונות. להלן כמה דוגמאות:

ליקויי ראייה: אנשים עם ראייה ירודה או עיוורון יכולים להפיק תועלת מתכונות כמו שינוי גודל טקסט, התאמת ניגודיות צבעים ויכולות טקסט לדיבור, מה שמקל עליהם לגשת ולהבין את התוכן באתר.

ליקויי שמיעה: למרות שלחצני נגישות מתמקדים בעיקר בהתאמות חזותיות, תכונות מסוימות, כגון טקסט לדיבור וכיתובים לתוכן מולטימדיה, יכולות להועיל גם לאנשים עם ליקויי שמיעה.

ליקויים קוגניטיביים: משתמשים עם מוגבלויות קוגניטיביות, כגון דיסלקציה או הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD), יכולים להפיק תועלת מתכונות כמו טקסט לדיבור, המאפשרות להם להקשיב לתוכן במקום לקרוא אותו, הפחתת עומס קוגניטיבי ושיפור ההבנה.

ליקויים מוטוריים: ניווט באמצעות מקלדת ותאימות לשיטות קלט חלופיות יכולים לשפר מאוד את חוויית הגלישה עבור אנשים עם ליקויים מוטוריים, כגון אלה עם ניידות מוגבלת או שליטה בשרירים.

הנחיות ותקנים בנושא נגישות באינטרנט

כדי להבטיח שאתרי האינטרנט יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלויות, פותחו מספר הנחיות וסטנדרטים. שניים מהמוכרים ביותר הם:

הנחיות נגישות לתוכן אינטרנט: WCAG, שפותח על-ידי World Wide Web Consortium (W3C), הוא אוסף של קווים מנחים המספקים המלצות כיצד להפוך תוכן אינטרנט לנגיש יותר לאנשים בעלי מגבלות. הוא מכסה מגוון רחב של נושאים, כולל טקסט, תמונות, מולטימדיה, טפסים וניווט

סעיף 508: זהו חוק פדרלי בארצות הברית המחייב את כל הטכנולוגיה האלקטרונית וטכנולוגיית המידע שפותחה, נרכשת, מתוחזקת או משמשת את הממשל הפדרלי להיות נגישה לאנשים עם מוגבלויות. סעיף 508 מבוסס על WCAG וכולל דרישות נוספות ספציפיות לממשלת ארה"ב 

כיצד לשלב את כפתור הנגישות באתר?

בעת עיצוב אתר אינטרנט, חיוני לקחת בחשבון את הצרכים של קהל היעד שלך, כולל אלה עם מוגבלויות. ביצוע מחקר משתמשים ואיסוף משוב מאנשים בעלי מוגבלויות שונות יכולים לעזור לך להבין טוב יותר את הדרישות הספציפיות שלהם וכיצד כפתורי נגישות יכולים לענות על צרכים אלה.

לאחר שתבינו בבירור את צרכי קהל היעד שלכם, תוכלו לקבוע אילו תכונות נגישות לכלול בתפריט בכפתור הנגישות וליצור חוויית נגישות אתרים נכונה באתר. חיוני לתעדף את התכונות הרלוונטיות והשימושיות ביותר עבור הקהל שלך תוך הבטחה שהתפריט יישאר קל לניווט ולשימוש.

מיקום כפתור הנגישות באתר שלכם הוא קריטי. הוא צריך להיות גלוי ונגיש בקלות מכל דף באתר שלך, הממוקם בדרך כלל במיקום עקבי, כגון הכותרת העליונה או הכותרת התחתונה. ודא שהלחצן נגיש גם באמצעות ניווט באמצעות לוח המקשים ותואם לטכנולוגיות מסייעות כגון קוראי מסך.

בנוסף להטמעת לחצני נגישות, חשוב לוודא שהאתר שלך תואם לטכנולוגיות מסייעות שונות שאנשים עם מוגבלויות עשויים להשתמש בהן. זה כולל קוראי מסך, זכוכית מגדלת, תוכנת זיהוי קול והתקני קלט חלופיים. על ידי עיצוב אתר האינטרנט שלך תוך התחשבות בטכנולוגיות אלה וביצוע הנחיות נגישות לאינטרנט, תוכל ליצור סביבה מקוונת כוללנית יותר עבור כל המשתמשים.

לסיכום, הטמעת כפתורי נגישות בעיצוב אתרים ממלאת תפקיד קריטי בהבטחה שכל המשתמשים, ללא קשר ליכולותיהם, יוכלו לגשת לתוכן מקוון ולקיים אינטראקציה. על ידי הבנת המטרה והיתרונות של לחצני נגישות, מעקב אחר הנחיות ותקנים לנגישות באינטרנט ושילוב אלמנטים אלה בעיצוב האתר שלך, תוכל ליצור חוויה מקוונת ידידותית ומכילה יותר למשתמש לכולם.

אנו מזמינים אתכם להצטרף ללקוחות רבים שכבר הנגישו בהצלחה את אתרי האינטרנט שלהם, ולוקחים חלק במהפכת הנגישות המקוונת של מדינת ישראל.
קראו בהרחבה על תוסף נגישות של חברת עושים שוויון

יחד, בכוחות משותפים ומתוך אמונה בצדקת הדרך, נהפוך את החברה שלנו לשוויונית יותר !

ראו הוזהרתם: גל תביעות ייצוגיות

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות – התשע"ג, 2013) מחייבות מזה כעשור הנגשת אתרי אינטרנט בישראל. 

מנכ"ל החברה מתארח בערוץ 14

הסיפור של עושים שוויון, היכנסו וצפו ברם אסייג, מנכ"ל החברה מתארץ אצל עדן ועודד בערוץ 14 ומסביר בדיוק מה הניע את הפרויקט המדהים של עושים שוויון

איך מנגישים אתר אינטרנט

רוצים לדעת איך מנגישים אתר אינטרנט לבעלי מוגבלויות? מוזמנים להכנס למאמר הבא שסוקר בצורה מקיפה את הדרכים להנגשת אתרי אינטרנט בצורה נכונה

יועץ נגישות אתרי אינטרנט

העסקת יועץ נגישות אתרי אינטרנט מקצועי אשר בקיא בהנחיות ה-ADA היא צעד חיוני לבעלי עסקים. מוזמנים להכנס למאמר המלא ולקרוא על היתרונות של ייעוץ נגישות אתרים

חובת הנגשת אתר אינטרנט

חובת הנגשת אתר אינטרנט היא קריטית באינטרנט, כאשר יותר ויותר ארגונים ועסקים מכירים בצורך להפוך את הנוכחות המקוונת שלהם לנגישה לכל המשתמשים.

איך תדעו אם האתר שלכם נגיש?

מהי באמת המשמעות של אתר נגיש באינטרנט? במילים פשוטות, מדובר בכך שכולם יוכלו להשתמש באתר