מִבְזְקֵי נְגִישׁוּת

חובת הנגשת אתר אינטרנט

חובת הנגשת אתר אינטרנט

האינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו ועיצב מחדש את האופן שבו אנו עובדים, לומדים ומתקשרים. ככל שהעולם הדיגיטלי ממשיך להתרחב, חיוני להבטיח שכולם יוכלו לגשת לאתרים ולעשות בהם שימוש ללא מחסומים. חובת הנגשת אתר אינטרנט הפכה להיבט קריטי של החוויה המקוונת, כאשר יותר ויותר ארגונים ועסקים מכירים בצורך להפוך את הנוכחות המקוונת שלהם לכוללת ונגישה לכל המשתמשים, כולל אנשים עם מוגבלויות. אנחנו בעושים שיוויון פועלים רבות למען נגישות אתרים עבור כולם.

מהי חובת הנגשת אתר אינטרנט?

נגישות לאינטרנט מתייחסת לתכנון ויצירה של אתרים, אפליקציות ותוכן דיגיטלי שיהיו נגישים לכולם, כולל אנשים עם מוגבלויות. מדובר בהבטחה שכל המשתמשים ייהנו מגישה שווה למידע ולפונקציונליות, ללא קשר ליכולות שלהם או למכשירים שהם משתמשים בהם. מחסומים נפוצים שאנשים עם מוגבלויות עשויים להיתקל בהם בעת גישה לאתרים כוללים קושי בקריאת טקסט עקב ניגודיות צבע, חוסר יכולת לנווט באמצעות מקלדת וקשיים בהבנת תוכן כאשר לתמונות אין תיאורי טקסט חלופיים.

עיצוב כולל מהווה היבט מכריע של נגישות לאינטרנט, שכן הוא לוקח בחשבון את הצרכים וההעדפות המגוונים של המשתמשים. על ידי התחשבות בנגישות מההתחלה, עסקים וארגונים יכולים ליצור אתרים ידידותיים למשתמש שמתאימים לקהלים רחבים.

יתרונות של אתרים נגישים

יצירת אתרים נגישים מציעה יתרונות רבים לעסקים, לארגונים ולמשתמשים. 

חלק מהיתרונות כוללים:

  1. הגדלת טווח הקהל: על ידי הפיכת אתרים לנגישים, עסקים יכולים להגיע לקהל רחב יותר, כולל 15% מהאוכלוסייה העולמית שיש להם איזושהי מוגבלות.

אתרים נגישים מועילים גם למבוגרים, שעשויים להיות בעלי לקויות הקשורות לגיל, ולאנשים שמשתמשים במכשירים ניידים או בחיבורי אינטרנט איטיים.

  • שיפור במיטוב מנועי החיפוש (SEO): לאתרים נגישים יש בדרך כלל דירוג SEO טוב יותר, מכיוון שמנועי חיפוש כמו גוגל נותנים עדיפות לאתרים בעלי מבנה טוב ונוחים לניווט. שיטות עבודה מומלצות רבות בתחום הנגישות, כגון שימוש בכותרות תיאוריות, טקסט חלופי לתמונות וטקסט קישור משמעותי, יכולות לשפר את הדירוג בחיפוש.
  • חוויית משתמש משופרת עבור כל המשתמשים: יישום תכונות נגישות יכול להוביל לחוויית משתמש טובה יותר באופן כללי. לדוגמה, תוכן ברור ותמציתי, ניווט קל ופריסה עקבית מיטיבים עם כל המשתמשים, לא רק עם בעלי המוגבלויות.
  • תדמית מותג חיובית ואחריות חברתית: הדגמת מחויבות לנגישות עשויה לשפר את תדמית המותג ולהציג את מחויבותה של חברה לאחריות חברתית. אתרים נגישים יכולים לטפח נאמנות לקוחות ולמשוך לקוחות חדשים שמעריכים את הכללת האחר.

כלים ושיטות ליישום תכונות נגישות

כדי להפוך אתר לנגיש יותר, עסקים וארגונים יכולים לנקוט מספר צעדים ולהיעזר בכלים ושיטות שונות. להלן מספר הצעות מעשיות:

  • העריכו את רמת הנגישות הנוכחית של האתר שלכם: התחילו בהערכת רמת הנגישות הנוכחית של האתר שלכם. אתם יכולים להשתמש בכלים מקוונים כגון WAVE כלי להערכת נגישות אתרים או Lighthouse של גוגל כדי לזהות תחומים לשיפור.
  • טכנולוגיות מסייעות והשפעתן על עיצוב אתרים: שקלו כיצד טכנולוגיות מסייעות שונות, כגון קוראי מסך, מגדילים ותוכנות לזיהוי קול, משפיעות על האופן שבו משתמשים מקיימים אינטראקציה עם האתר שלכם. ודאו שהאתר שלכם תואם לטכנולוגיות אלה וניתן לנווט בו בקלות ולהבין אותו על ידי משתמשים שמסתמכים עליהן.
  • שלבים מעשיים לשיפור הנגישות: הטמעת תכונות נגישות, כגון מתן טקסט חלופי לתמונות, הבטחת ניגודיות צבעים נאותה, שימוש בכותרות ובטקסט קישור תיאוריים והפעלת ניווט באמצעות המקלדת. בנוסף, הקפד שתוכן מולטימדיה, כגון סרטונים וקובצי שמע, יכללו כתוביות או תמלילים.
  • כלים ושירותים של צד שלישי המסייעים בעמידה בתקנות הנגישות: מספר כלים ושירותים יכולים לסייע לעסקים ולארגונים לעמוד בתקנות הנגישות. אלה עשויים לכלול כלים לבדיקה אוטומטית, סוכנויות עיצוב ופיתוח המתמקדות בנגישות ותוכניות הסמכה של צד שלישי.
חובת הנגשת אתר אינטרנט

תפקידם של מפתחי ומעצבי אתרים

מפתחי ומעצבי אתרים ממלאים תפקיד מכריע בהבטחת הנגישות לאתרים מלכתחילה. על ידי שילוב שיטות עבודה מומלצות לנגישות בתהליך העיצוב והפיתוח, הם יכולים ליצור אתרים שהם נגישים וידידותיים למשתמש. הנה מספר שיקולים עיקריים עבור מפתחים ומעצבים:

  • שילוב הנגישות מההתחלה: עיצוב תוך מחשבה על נגישות מההתחלה יכול לחסוך זמן ומשאבים בהמשך הדרך. היכרות עם הנחיות ה-WCAG ומשאבי נגישות אחרים כדי להבטיח שעיצובים שלך עומדים בקריטריונים הדרושים.
  • תחזוקה שוטפת ועדכונים: סקירה ועדכון קבועים של האתר שלך כדי לשמור על תקני הנגישות. ייתכן שזה כרוך בעדכון קוד, תוכן או אלמנטים עיצוביים כדי להבטיח שהם יישארו תואמים להנחיות הנגישות.
  • הישאר מעודכן לגבי מגמות ושיטות עבודה מומלצות לנגישות: השתתף בסדנאות, כנסים וסמינרים מקוונים כדי להישאר מעודכן לגבי מגמות הנגישות העדכניות ביותר ושיטות העבודה המומלצות. היכנס למעורבות עם קהילת הנגישות ושתף ידע עם עמיתים כדי לטפח תרבות של נגישות בארגון שלך.

סיפורי הצלחה בנגישות לאינטרנט עסקים וארגונים רבים הטמיעו בהצלחה תכונות נגישות באתרי האינטרנט שלהם, מה שהוביל לתוצאות חיוביות עבור המשתמשים והארגונים כאחד. הנה כמה דוגמאות:

  1. מיקרוסופט: ענקית הטכנולוגיה עשתה צעדים משמעותיים בקידום הנגישות בכל המוצרים והשירותים שלה. ערכת הכלים לעיצוב כולל שלה, כמו גם המחויבות שלה לעמוד בתקני ה-WCAG באתרים שלה, מיצבו את מיקרוסופט כמובילה בתחום הנגישות.
  2. Airbnb: פלטפורמת שיתוף הבתים הפופולרית עשתה מאמצים ניכרים כדי לשפר את נגישות האתר שלה והאפליקציה לנייד. על ידי עבודה עם יועצי נגישות ושילוב משוב משתמשים, Airbnb שיפרה את השמישות של הפלטפורמה שלה עבור אנשים עם מוגבלויות.
  3. BBC: תאגיד השידור הבריטי (BBC) מחויב מזה זמן רב לנגישות, עם צוות נגישות ייעודי וקווי הנחיה מקיפים ליצירת תוכן דיגיטלי נגיש. כתוצאה מכך, אתרי האינטרנט והאפליקציות של ה-BBC נגישים מאוד וידידותיים למשתמש.

סיפורי ההצלחה הללו מדגימים את ההשפעה שיכולה להיות לנגישות לאינטרנט על הנוכחות המקוונת והמוניטין של ארגון. על ידי מתן עדיפות לנגישות, עסקים וארגונים יכולים ליצור חוויות דיגיטליות כוללניות העונות לקהל מגוון.

לסיכום, חובת הנגשת אתר אינטרנט היא היבט חיוני בנוף הדיגיטלי של ימינו, שמבטיח שכל המשתמשים יוכלו לגשת לתוכן ולשירותים המקוונים ולהפיק מהם תועלת. על ידי הבנה ויישום מיטב השיטות לנגישות, עסקים וארגונים יכולים לעמוד בדרישות החוק, להגיע לקהל רחב יותר ולשפר את תדמית המותג שלהם. כמתכנתי ומעצבי אתרים, האחריות שלנו היא ליצור אתרים שהם כוללניים ונגישים לכולם. על ידי שבירת מחסומים וקידום נגישות, נוכל להפוך את האינטרנט למרחב מכיל יותר עבור כל המשתמשים.

אנו מזמינים אתכם להצטרף ללקוחות רבים שכבר הנגישו בהצלחה את אתרי האינטרנט שלהם, ולוקחים חלק במהפכת הנגישות המקוונת של מדינת ישראל.
קראו בהרחבה על תוסף נגישות של חברת עושים שוויון

יחד, בכוחות משותפים ומתוך אמונה בצדקת הדרך, נהפוך את החברה שלנו לשוויונית יותר !

ראו הוזהרתם: גל תביעות ייצוגיות

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמת נגישות לשירות – התשע"ג, 2013) מחייבות מזה כעשור הנגשת אתרי אינטרנט בישראל. 

מנכ"ל החברה מתארח בערוץ 14

הסיפור של עושים שוויון, היכנסו וצפו ברם אסייג, מנכ"ל החברה מתארץ אצל עדן ועודד בערוץ 14 ומסביר בדיוק מה הניע את הפרויקט המדהים של עושים שוויון

איך מנגישים אתר אינטרנט

רוצים לדעת איך מנגישים אתר אינטרנט לבעלי מוגבלויות? מוזמנים להכנס למאמר הבא שסוקר בצורה מקיפה את הדרכים להנגשת אתרי אינטרנט בצורה נכונה

יועץ נגישות אתרי אינטרנט

העסקת יועץ נגישות אתרי אינטרנט מקצועי אשר בקיא בהנחיות ה-ADA היא צעד חיוני לבעלי עסקים. מוזמנים להכנס למאמר המלא ולקרוא על היתרונות של ייעוץ נגישות אתרים

איך תדעו אם האתר שלכם נגיש?

מהי באמת המשמעות של אתר נגיש באינטרנט? במילים פשוטות, מדובר בכך שכולם יוכלו להשתמש באתר

כפתור נגישות

על מנת שאנשים עם מוגבלויות שונות יוכלו לנווט ולקיים אינטראקציה באינטרנט בקלות וביעילות דרוש כפתור נגישות.